18 Ağustos 2009

Kırsal Kalkınma Programı Yönetim Otoritesinin Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik

18 Ağustos 2009 SALI

Resmî Gazete

Sayı : 27323

YÖNETMELİK

Tarım ve Köyişleri Bakanlığından:

KIRSAL KALKINMA PROGRAMI YÖNETİM OTORİTESİNİN GÖREVLERİ İLE ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Katılım Öncesi Yardım Aracı kapsamında Kırsal Kalkınma Programının hazırlanması, hazırlanan Kırsal Kalkınma Programı ile ilgili uygulamaların etkin, verimli ve doğru bir şekilde yönetilmesi, izlenmesi, değerlendirilmesi, raporlanması, koordinasyonu, tanıtımı ve Programa ilişkin değişiklikler ile ilgili faaliyetleri yürütmekten sorumlu olan Yönetim Otoritesinin görevleri ile çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.

             Kapsam

             MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Yönetim Otoritesinin görevleri, çalışma usul ve esasları ile uygulamalara yönelik düzenlemeleri kapsar.

             Dayanak

             MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/5/2007 tarihli ve 5648 sayılı Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 9 uncu, 16 ncı ve 17 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

             a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,

             b) Denetim Otoritesi: Katılım Öncesi Yardım Aracına ilişkin oluşturulan yönetim ve kontrol sistemlerinin etkin ve doğru bir şekilde işlediğine dair doğrulamayı yapmakla sorumlu olan Hazine Kontrolörleri Kurulunu,

             c) İletişim Planı: Program hakkında bilgilendirme ve tanıtım için hazırlanan planı,               

             ç) İzleme Komitesi: İlgili kamu kurum ve kuruluşları, gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişileri ve sivil toplum kuruluşlarının Program ve destekleri ile ilgili, izleme, değerlendirme süreçlerine katkı ve katılımlarını sağlamak üzere oluşturulan Komiteyi,

             d) Katılım Öncesi Yardım Aracı: Avrupa Birliğinin 2007-2013 yıllarını kapsayan ve beş bileşenden oluşan katılım öncesi desteğini,

             e) Katılım Öncesi Yardım Aracı İzleme Komitesi: Ulusal Katılım Öncesi Yardım Koordinatörü ile Avrupa Komisyonunun eş başkanlığında, Ulusal Yetkilendirme Görevlisi, Yönetim Otoritesi, Kurum ve diğer ilgili kurumların temsilcilerinden oluşan ve temel görevi uygulamada Katılım Öncesi Yardım Aracı bileşenleri arasında uyum ve koordinasyonu sağlamakla olan Komiteyi,

             f) Kurum: Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumunu,

             g) Mutabakat Zaptı: Kurum ile Yönetim Otoritesi arasında imzalanan işbirliği ve görev paylaşımı konusundaki belgeyi,

             ğ) Program: Katılım Öncesi Yardım Aracı Kırsal Kalkınma bileşeni kapsamında hazırlanan Kırsal Kalkınma Programını,

             h) Ulusal Katılım Öncesi Yardım Koordinatörü: Katılım Öncesi Yardım Aracı kapsamındaki bileşenlere yönelik genel koordinasyonu sağlamakla sorumlu Avrupa Birliği Genel Sekreterini,

             ı) Ulusal Yetkilendirme Görevlisi: Katılım Öncesi Yardım Aracı kapsamındaki yönetim ve kontrol sistemlerinin etkin işleyişi ile Ulusal Fonun başkanı olarak Türkiye'de Avrupa Birliği fonlarının mali yönetiminden ve bu çerçevede yapılan işlemlerin mevzuata ve usulüne uygunluğundan bütünüyle sorumlu Hazine Müsteşarını,

             i) Yetkili Akreditasyon Görevlisi: Ulusal Yetkilendirme Görevlisinin akredite edilmesi, akreditasyonunun izlenmesi ve askıya alınması veya kaldırılmasından sorumlu Bakanı,

             j) Yönetim Otoritesi: Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanlığını,

             k) Yönetim Otoritesi Başkanı: Strateji Geliştirme Başkanını

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Yönetim Otoritesi ve Görevleri

             Yönetim otoritesi

             MADDE 5 – (1) Yönetim Otoritesi Bakanlıkça belirlenen Strateji Geliştirme Başkanlığıdır. Yönetim Otoritesinin görevleri, Strateji Geliştirme Başkanlığı bünyesinde İç Kontrolden sorumlu Daire Başkanlığı tarafından yürütülür.

             Görevleri

             MADDE 6 – (1) Yönetim Otoritesi, programın mali yönetim prensibine uygun olarak yönetilmesinden ve uygulamaların izlenmesinden sorumludur. Bu amaçla aşağıdaki görevleri yerine getirir:

             a) Programı hazırlar ve uygulamalar sonucunda ihtiyaç duyulan Program değişikliklerine ilişkin çalışmaları yürütür.

             b) Program uygulamalarının Programın kriterleri ve mekanizmasına uygun olarak gerçekleştirilmesini ve Program kapsamındaki işlemlerin Avrupa Birliği ile yapılan anlaşmalara, ilgili Avrupa Birliği mevzuatı ve ulusal mevzuata uygunluğunu gözetir.

             c) Programın uygulama sürecinin etkin bir şekilde izlenmesi ve değerlendirilmesi için bilgi ve raporlama sistemi kurulmasını, işletilmesini ve güncellenmesini sağlar.

             ç) Program uygulamalarının izlenmesi ve değerlendirmesine dair çalışmaları yürütür.

             d) İzleme Komitesinin çalışmalarına yardımcı olur ve koordinasyon görevini yürütür.

             e) Program uygulamalarına ilişkin yıllık ve nihai uygulama raporlarıyla ilgili çalışmaları Kurum ile işbirliği içerisinde yürütür.

             f) Program ile ilgili bilgilendirme ve tanıtım faaliyetlerini yürütür.

             g) Teknik destek tedbiri kapsamında öngörülen faaliyetleri yürütür.

             ğ) Usulsüzlük raporlarının hazırlanmasını sağlar.

             h) İhtiyaç duyulması halinde yukarıdaki görevlerin bir kısmını başka bir kurum/kuruluşa yaptırır. Bu durumda, söz konusu görevlerin düzgün ve etkin bir şekilde yerine getirilmesini, yönetilmesini ve denetlenmesini sağlamak üzere her türlü tedbiri alır ve Yönetim Otoritesinin konuya ilişkin sorumluluğu devam eder.

             (2) Yönetim Otoritesi, görevleri ile ilgili konularda Türkiye ile Avrupa Birliği arasında imzalanan ikili anlaşmalar ve ilgili diğer ulusal mevzuat hükümleri doğrultusunda gerekli çalışmaları yapar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Çalışma Usul ve Esasları

             Programın hazırlanması

             MADDE 7 – (1) Program; Yönetim Otoritesi tarafından, Avrupa Birliğinin katılım öncesi kırsal kalkınmaya yönelik olarak sağlanan kaynaklarının kalkınma plan ve programları ile ulusal stratejiler doğrultusunda diğer iç ve dış kaynaklı kırsal kalkınma program, faaliyet ve destekleri ile Avrupa Birliği tarafından sağlanan diğer kaynaklarla tutarlı ve uyumlu bir şekilde ve ilgili kurumlarla işbirliği içinde hazırlanır.

             (2) Program hazırlık çalışmaları, Bakanlıkça belirlenen ilgili kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ve Avrupa Komisyonu ile koordineli bir şekilde yürütülür.

             (3) Program, Avrupa Komisyonu tarafından onaylanır ve Yüksek Planlama Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer.

             Programın izlenmesi

             MADDE 8 – (1) Programın uygulanmasının etkinliği, etkililiği ve kalitesi, Programda öngörülen hedefler ve göstergeler ışığında izlenir.

             (2) Programın uygulanmasına yönelik mali ve istatistikî bilgiler ile izleme verileri ve diğer gerekli bilgiler, Kurum ile yapılan Mutabakat Zaptı çerçevesinde Kurumdan temin edilir.

             (3) Programın izlenmesi çalışmaları İzleme Komitesi ile işbirliği halinde yürütülür. Ayrıca, Program uygulamalarına ilişkin kaydedilen ilerlemeler hakkında Katılım Öncesi Yardım Aracı İzleme Komitesine ve Avrupa Komisyonuna rapor edilir.

             (4) Program uygulamalarında kaydedilen gelişmeler, uygulamada yaşanan sorunlar, Programın izlenme ve değerlendirme sonuçları ve tanıtım faaliyetleri ile ilgili bilgiler İzleme Komitesine bildirilir.

             Programın değerlendirilmesi

             MADDE 9 – (1) Program uygulamalarının değerlendirilmesi, Programın amaç ve hedeflerine bağlı olarak, Avrupa Komisyonu ile işbirliği halinde belirlenen izleme ve değerlendirme kriterleri ve göstergeleri çerçevesinde yapılır. 

             (2) Program uygulamalarının değerlendirilmesi sırasında, kaynakların kullanım düzeyi, uygulamaların etkililiği ile verimliliği ve Programda belirlenen öncelikler üzerindeki sosyoekonomik etkisi gözetilir.

             (3) Programın stratejisini, Program uygulamalarının kalitesini, etkinliğini, etkililiğini ve tutarlılığını geliştirmek ile Program hedeflerine ulaşılıp ulaşılmadığını tespit etmek amacıyla, izlemeden elde edilen veriler doğrultusunda Programın ön değerlendirme, sürekli değerlendirme, ara değerlendirme ve nihai değerlendirmesi yapılır.

             (4) Programlama kalitesinin yükseltilmesi ve bütçe kaynaklarının tahsisinde uygunluğu ve verimliliği temin etmek amacıyla Program hazırlığı sırasında ön değerlendirme yapılır.

             (5) Programın sürekli değerlendirmeleri her yıl yapılır ve İzleme Komitesine rapor edilir. Raporun bir örneği Yetkili Akreditasyon Görevlisi ile Denetim Otoritesine gönderilir.

             (6) Avrupa Komisyonu tarafından talep edilmesi halinde, Avrupa Komisyonundan alınan yetki devri tarihini takip eden üçüncü yıl içerisinde, Programın uygulanmasına yönelik ara değerlendirme yapılır.

             (7) Ara değerlendirme raporu, altıncı fıkrada belirtilen yılın 31 Aralık tarihine kadar İzleme Komitesi ve Avrupa Komisyonuna sunulur ve değerlendirme raporundaki önerilerin yerine getirilmesi konusunda yapılan çalışmalar hakkında Komisyon bilgilendirilir. 

             (8) Programın mali anlaşmasının bittiği yıl içinde, Programın nihai değerlendirmesi yapılır.

             Raporlama

             MADDE 10 – (1) Program uygulamalarına ilişkin yıllık uygulama raporları ve nihai uygulama raporu Kurum ile işbirliği halinde hazırlanır.

             (2) Yıllık raporlar, Programın uygulandığı takvim yılını içermekte olup, Programın tüm uygulama dönemini kapsayan kümülatif mali ve izleme bilgilerini içerir. Nihai rapor, Programın tüm uygulama dönemini kapsar ve Programın son yılında hazırlanır.

             (3) Yıllık uygulama raporları ve nihai uygulama raporu; Program amaç ve hedeflerine ulaşılması açısından,  öncelik ve tedbirlerin uygulanmasında kaydedilen ilerleme, uygulamada karşılaşılan sorunlar, alınan tedbirler, mali tablolar ve mali yönetim sonuçları, izleme ve değerlendirme çalışmaları, bilgilendirme ve tanıtım faaliyetleri ve Programın ulusal, bölgesel, sektörel politika ve stratejilerle ayrıca diğer Katılım Öncesi Yardım Aracı bileşenleri ile uyumu ve tutarlılığı ile ilgili bilgileri ve ikili anlaşmalarda yer alan diğer hususları içerecek şekilde hazırlanır.

             (4) Yıllık raporlar ve nihai rapor, İzleme Komitesi tarafından incelendikten ve onaylandıktan sonra, Avrupa Komisyonuna, Ulusal Katılım Öncesi Yardım Koordinatörüne ve Ulusal Yetkilendirme Görevlisine iletilir. Raporların bir örneği de Denetim Otoritesine gönderilir.

             (5) Yıllık raporlar her takvim yılının bitimini takiben altı ay içinde, nihai rapor ise Program kapsamındaki uygun harcamaların ödenmesi için belirlenen en son tarihi takip eden altı ay içinde Avrupa Komisyonuna gönderilir.

             Koordinasyon

             MADDE 11 – (1) Yönetim Otoritesi, Program uygulamalarının kalitesini izlemek için gerekli belgeleri İzleme Komitesine sunarak çalışmalarına yardımcı olur. Bu kapsamda gerekli koordinasyonu sağlar.

             (2) İzleme Komitesinin sekretarya hizmetlerini yürütür. Bu çerçevede aşağıdaki çalışmalar yapılır.

             a) İzleme Komitesi çalışmaları için ihtiyaç duyulan tüm belge, materyal, rapor, analiz ve teklifler hazırlanır, tercümeleri yapılır ve elektronik ortamda ve/veya yazılı olarak İzleme Komitesi üyelerine gönderilir.  

             b) İzleme Komitesi toplantılarının hazırlıkları, toplantıların düzenlenmesi ve toplantı tutanaklarının hazırlanması ile ilgili çalışmalar yapılır.

             c) İzleme Komitesi çalışmalarına yönelik belgelerin, oturumlarda yapılan konuşmaların ve alınan kararların arşivi tutulur.

             ç) İzleme Komitesi kararlarının uygulanması sağlanır ve sonuçları hakkında ilgili taraflara bilgi verilir.

             d) İzleme Komitesi çalışmalarının tanıtımı ve duyurusu yapılır. 

             e) İzleme Komitesi toplantılarında tartışma ve karar alma sürecine üyelerin etkin bir şekilde katılımını sağlamak amacıyla ihtiyaç duyulan çeviri, tercüme gibi teknik ve lojistik hizmetler sağlanır.

             f) Teknik destek kapsamında gerçekleştirilen çalışma ziyaretleri ve seminerler konusunda rapor hazırlanır ve İzleme Komitesine sunulur.

             g) Katılım Öncesi Yardım Aracı İzleme Komitesinin çalışmaları ile ilgili koordinasyon faaliyetleri yürütülür.

             Program hakkında bilgilendirme ve tanıtım faaliyetleri

             MADDE 12 – (1) Program hakkında bilgilendirme ve tanıtım faaliyetleri, Yönetim Otoritesi, Kurum ve Avrupa Komisyonu ile işbirliği halinde hazırlanan İletişim Planı kapsamında gerçekleştirilir. İletişim Planında, Avrupa Birliğinin Programdaki rolü ve katkısı şeffaf bir şekilde kamuoyuna duyurulur.

             (2) İletişim Planı İzleme Komitesinin değerlendirmesine sunulur ve onayı alınır.

             (3) Bilgilendirme ve tanıtım faaliyetlerinin, Katılım Öncesi Yardım Aracının tanıtım gerekliliklerine uygun olarak yürütülmesi sağlanır. Bu faaliyetlerin yürütülmesi sırasında Kurum ile işbirliği yapılır.

             (4) Bilgilendirme ve tanıtım faaliyetleri, İletişim Planı çerçevesinde Kurum ile imzalanan Mutabakat Zaptı çerçevesinde uygulanır.

             (5) İletişim Planı çerçevesinde yapılan bilgilendirme ve tanıtım faaliyetleri ile ilgili olarak İzleme Komitesi bilgilendirilir.

             Program değişikliği

             MADDE 13 – (1) Programda değişiklik önerileri;

             a) Çok yıllı strateji belgeleri,

             b) İzleme ve değerlendirme sonuçları,

             c) Program uygulama sonuçları ve yıllık raporlar,

             ç) İzleme Komitesinin önerileri,

             d) Kurumun önerileri,

             e) Programda uygulanması planlanan tedbirlerin geliştirilmesi,

             f) Programa ilave tedbirler eklenmesi,

             g) Avrupa Birliği müktesebatı ve ulusal mevzuat değişiklikleri

             çerçevesinde hazırlanır.

             (2) Değişiklik tekliflerine ilişkin İzleme Komitesinin onayının alınmasını müteakip Ulusal Katılım Öncesi Yardım Koordinatörüne ve Avrupa Komisyonuna gönderilir.

             (3) Değişiklik önerileri hakkında Ulusal Yetkilendirme Görevlisi bilgilendirilir.

             (4) Programa ilişkin değişiklik önerilerini Avrupa Komisyonunun kabul etmesinin ardından ilgili merciler bilgilendirilir.

             Teknik destek tedbiri

             MADDE 14 – (1) Programda yer alan teknik destek tedbiri kapsamında yürütülecek faaliyetler için her yıl eylem planı hazırlanır.

             (2) Eylem planı İzleme Komitesinin onayına sunulur.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Personel

             MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelikte belirlenen iş ve işlemleri yerine getirmek üzere konusunda deneyimli ve yeterli sayıda personel, Yönetim Otoritesi Başkanının uygun görüşü alınarak, Bakanlıkça görevlendirilir.

             Akreditasyon

             MADDE 16 – (1) Akreditasyon çalışmaları, Avrupa Komisyonu ile yapılan ikili anlaşmalarda belirlenen akreditasyon kriterleri çerçevesinde Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından yürütülür.

             (2) Bakanlık bu konuda gerekli her türlü tedbiri alır.

             Çalışmalarda işbirliği

             MADDE 17 – (1) Yönetim Otoritesi, görev ve sorumlulukların etkin, etkili, zamanında ve verimli bir şekilde yerine getirilmesi için Bakanlık birimleri, ihtiyaca göre Bakanlıkça belirlenen ilgili kamu kurum/kuruluşları ve sivil toplum kuruluşları ile gerekli işbirliği, uyum ve koordinasyon içerisinde çalışmalarını yürütür.

             Yürürlük

             MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.

Hiç yorum yok:

Popüler Yayınlar

Blog Widget by LinkWithin

İslam İlmihali