06 Kasım 2009

Şimdi tam konuta yatırım zamanı

Sabah daha ofise yeni girmişken Öncel aradı. Öncel hem çok iyi bir doktordur hem arkadaşımdır hem de çok iyi bir insandır. Ne zaman sağlık konusunda başımız sıkışsa onu ararız ve ilk bilgiyi ondan alırız.

Ertuğ YAŞAR / REFERANS GAZETESİ

Bu kere sıra ona gelmiş! Ekonomik bir karar vermek üzere olduğu için ya da ekonomik bir karar vermek için beni aramış. Sabah erkenden aradığına göre belli ki birkaç gündür ve belki de bir önceki akşam da bu işi düşünmüş.

Ne dersin Ertuğ dedi, acaba şimdi ev alma zamanı mıdır?
 
Bu türlü ekonomik soruları çok severim. Ekonomist olarak adam yerine konulduğumu hissederim. Bu ânın keyfini de doya doya yaşarım.

Hemen bir sürü soru ile yanıt verdim Öncel'e:

- Oturmak için mi alacaksın?
- Yatırım için alacaksan ne kadar bir süre için yatırım düşünüyorsun?
- Ne kadar para ayıracaksın?
- Kredi kullanacak mısın?
- Kredi faizini biliyor musun?
- Satın alacağın evi buldun mu?

Tam da tahmin ettiğim gibi, Öncel yatırım için ev almayı düşünüyormuş. O da iyi bir gazete okuyucusu, ekonomide olanları iyi kötü izliyor. Yani bu günlerde bir konuta hücum dalgası olduğunu o da biliyor. Bir fırsat varsa biz de kaçırmayalım ya da gerçekten fırsat var mı onun araştırmasında.

Baklayı ağzımdan hemen çıkarmadım; yani o keyfi uzatmak istedim! Öncel, Bir parça birikmiş param var; şimdilerde de fazla bir getiri sağlamıyor. Ev fiyatları da ucuzladı, kredi faizleri de düştü; şöyle bütçeme göre bir ev bulursam, bir de 36 aylık falan bir kredi olursa o evi alabilirim diye düşünmüş.

Dedim ki Öncel'e Çok doğru bir yerdesin ama olası ise yatırım için satın alacağın evin değeri çok yüksek olmasın; yani 150.000 ile 300.000 arasında olsun. Çünkü daha pahalı evlerin ikinci elden satışı pek daha zor olur. Likiditeleri azdır.

Üstelik mutlaka site içinde ve sosyal olanakları olsun. Artık herkes hayatını 'upgrade' etmek istiyor. Yani sosyal olanaklar istiyor. Bak sen yıllar boyunca tam Moda'nın en güzel yerinde ama eski bir evde yaşadın. Sonra trafikten sana gına gelince de yeni bir ev satın alıp taşındın. Eminim ki şimdi oturduğun evde ya da sitede mutlaka tenis kortu, açık/kapalı yüzme havuzu; spor salonu falan da vardır değil mi? İşte herkes bu günlerde bu olanakları arıyor. O nedenle ancak bu olanakları olan evler/konutlar/siteler prim yapıyor. Diğer konutlar daha yavaş prim yapıyor.

Bir de dedim, mutlak satın alacağın evin fiyatının en az yüzde 40'ını öde; olası ise yüzde 50'sini öde. Geriye ancak yüzde 50 borç kalsın. Yani mal/varlık senin için borç olmaktan çıksın ve gerçekten 'varlık' olsun.

Konut kredisi mutlaka kullan ama 36 ay kısadır. Ben olsam 48, hatta 60 aylık kredilere bakarım. 60 ayın da pek üzerine çıkmam; çünkü 60 ayın üzerinde faiz çok yükseliyor ve nerede ise ev fiyatına yakın faiz ödüyorsun. Üstelik Türkiye gibi bir yerde beş yıl çok uzun bir süre. Beş yıldan sonra ne olacağını kimse de bilemez…

Faiz konusunda da seçici ol. Yeni lanse edilen projelerde (müteahhidin de desteği ile) aylık yüzde 0,80 faizler bulunabiliyor. Olası ise bundan fazla faiz ödeme.

Son sözümü de işte şimdi edeyim artık dedim. Eğer önümüzdeki yıl ve yıllarla ilgili düzenli bir gelirin olacağını (yani kendi kişisel nakit akışının kesilmeyeceğini ve bozulmayacağını) görüyorsan, hemen ve hiç beklemeden yeni lanse edilen projelerden (bak burası çok önemli) bir ev satın al dedim.

Öncel istediği yanıtları almıştı. Tamam kardeşim dedi. Ben duymak istediklerimi duydum; sorularımın yanıtını aldım. Peki bana önereceğin bir proje var mı?

Söylemedim ama Öncel gazetedeki resmime bakmalıdır. Kel bir adamın kime verilecek merhemi olur ki?

--
Alemin Portalı
Tüm Alem Burada
http://aleminportali.com
------------------------------------------
İlan Grubu
http://groups.google.com.tr/group/ilangrubu/subscribe?hl=tr

Hiç yorum yok:

Popüler Yayınlar

Blog Widget by LinkWithin

İslam İlmihali