29 Temmuz 2009

2010 ÖSYS'de her alan için ayrı sınav var

Bu yıl ÖSS son kez uygulandı. Üniversiteye giriş sistemi önümüzdeki yıl 2 aşama ve 6 ayrı sınavdan oluşacak. Öğrenciler istedikleri bölüme göre test çözecek

EBRU BARAN İSTANBUL

Birçok yeniliği beraberinde getiren iki aşamalı yeni sınav sistemi ÖSYS’de (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı) sınavların ilk aşamasının Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) adıyla Nisan ayının ilk yarısında, ikinci aşamasının ise Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) adıyla Haziran ayının ikinci yarısında yapılması planlanıyor. Sınavın ilk aşamasında ortak müfredata dayalı 2009-ÖSS’nin ilk dört testi ile aynı niteliklere sahip olacak ve her öğrencinin katılması gereken bir sınav yapılacak.

İlköğretim ikinci kademede görülen derslerin yanı sıra, tüm liselerde okutulan lise-1 konuları sınavda sorulacak. Tek soru kitapçığının olacağı bu sınavda öğrenciler taban puanlarına göre haklardan yararlanacaklar.

YGS’DE TABAN PUANLARIN KAZANDIRDIĞI


  • Taban Puan-1: Önlisans programlarıyla açıköğretim programlarını tercih etme hakkı. Bu puanın 245 olması bekleniyor ve bunun içinde öğrencilerin birinci aşamada yaklaşık 16 -20 soruya yanıt vermeleri gerekiyor.

  • Taban Puan-2: İkinci aşama sınava katılma hakkı. Bu puanın da 245 olması bekleniyor ama bu puanlar kılavuzların açıklanmasıyla kesinlik kazanması bekleniyor.

  • Taban Puan-3: Birinci aşama puanlarıyla da öğrenci alan lisans programlarını tercih etme hakkı. 2009-ÖSS’de SAY-1, SÖZ-2 veya EA-1 puanlarıyla girilen programlar anlamına geliyor.

    Bu taban puanın da 275 olması ve bu puanı kazanmak için öğrencilerin yaklaşık olarak 24-30 soruya yanıt vermeleri gerekiyor.

    LYS’DE HER TEST İÇİN FARKLI SORU

    Sınavın ikinci aşaması olan LYS’de ise beş farklı günde, beş farklı oturumda uygulanan ders grupları sınavı yapılacak. Bu aşamada her oturumda uygulana derslerin kitapçıkları ve çözüm zamanları farklı olacak. Örneğin: Matematik sınavında, matematik testi için 50 soru ve 75 dakika verilirken, Geometri testi için 30 soru ve 45 dakika veriliyor. Böylece öğrencilerin ders bazında başarılarının ölçülmesi hedefleniyor.

    Öğrenciler girmek istedikleri yükseköğretim programına göre en az iki teste katılmak durumundalar.

    LYS’de 5 farklı gruba ayrılan sınavlar ise şöyle sıralanıyor:

  • LYS-1: Matematik Sınavı: Matematik Testi: 50 soru, 75 dakika, Geometri Testi: 30 soru, 45 dakika

  • LYS-2: Fen Bilimleri Sınavı: Fizik Testi: 30 soru, 45 dakika, Kimya Testi: 30 soru, 45 dakika, Biyoloji Testi: 30 soru, 40 dakika

  • LYS-3: Edebiyat, Coğrafya Sınavı: Türk Dili ve Edebiyatı Testi: 56 soru, 85 dakika, Coğrafya-1 testi: 24 soru, 35 dakika.

  • LYS-4: Sosyal bilimler Sınavı: Tarih Testi: 44 soru, 65 dakika, Coğrafya-2 testi: 16 soru, 25 dakika, Felsefe Grubu Testi: 30 soru, 45 dakika.

  • LYS-5: Yabancı Dil Sınavı: Yabancı Dil Testi: 80 soru, 120 dakika.

    Bölümleri tanıyalım

    TURİZM İŞLETMECİLİĞİ


    Turizm işletmeciliği programının amacı ulaştırma, seyahat, konaklama ve yiyecek-içecek işletmelerinde üst düzey yöneticilerle diğer çalışanlar arasında görev yapan ara insan gücünü yetiştirmektir.

    Okutulan belli başlı dersler: Turizm işletmeciliği programında Anadolu uygarlıkları, İstanbul şehri ve uygarlıkları, işletme turizm ekonomisi, genel muhasebe, insan kaynakları yönetimi, seyahat yönetimi ve operasyonu, ön büro, mutfak hizmetleri, ulaştırma sistemleri, bilgisayar kullanımı gibi dersler alırlar. Konaklama veya seyahat endüstrisi alanlarından birinde derinleşmek isteyenler 3 ve 4. yarıyıllarda program başkanlığınca belirtilen ilgili dersleri alırlar.

    Çalışma alanları: Turizm işletmeciliği programını bitirenlere ‘Turizm İşletmecisi’ unvanı verilir. Turizm işletmeciliği meslek elemanları otel ve motellerde, ön büroda müşterilerin giriş çıkış, bagaj, ön kasa, işlemlerini yapar. Konaklama işletmelerini (otel ve motellerin, odalarının ve ortak kullanılan bölümlerinin temizliğini, bakımını, mutfakların istenen şekilde sunulması, kalite ve fiyat yönünden işletmeye uygun malzemenin alınmasını sağlamak seyahat işletmelerinde yurtiçi ve yurtdışı turların düzenlenmesi gibi işleri yapar.

    Turizm işletmecileri otel motel gibi konaklama işletmelerinde, seyahat işletmelerinde, Turizm Bakanlığının çeşitli birimlerinde görev alabilirler.

    ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜH.


    Elektrik-elektronik mühendisliğinin amacı, kuvvetli (elektrik) ve zayıf (elektronik) akımlarla çalışan alet ve sistemlerin yapımı, geliştirilmesi, elektrik üretimi, iletimi, dağıtımı ve sistemin bakımıyla ilgili eğitim ve araştırma yapmaktır.

    Okutulan belli başlı dersler: Bu bölümde matematik ve fizik temel bilim dalları tabanı üzerinde elektronik, elektromanyetik dalga teorisi gibi haberleşme sistemlerine ilişkin dersler kuramsal ve uygulamalı olarak okutulmaktadır. Yaz aylarında staj yaptırılır.

    Gereken nitelikler: Elektrik ve elektronik alanında çalışmak isteyenlerin üstün akademik yeteneğe sahip, matematik, fizik, kimya ve ekonomiye ilgili ve yetenekli, dikkatli aynı zamanda yaratıcı kimseler olmaları gereklidir.

    Çalışma alanları: Elektrik-elektronik mühendisi üretme, iletme ve dağıtmayla ilgili sistemlerin, projelerin yapılması, geliştirilmesi, kullanılması ve denetimi telgraf-telefon haberleşmesinden uydu optik haberleşmesine, enerji üretiminden mikro elektronik eleman, elektronik devre düzen ve sistemlerin tasarlanması, geliştirilmesi ve üretimiyle ilgili işleri planlar ve yürütülmesini sağlar.

    Elektrik-elektronik mühendislerinin büyük bir kısmı PTT, TRT gibi kamu kuruluşlarında, bir kısmı özel sektörde ya da serbest çalışmaktadırlar. Ülkemizde elektrik-elektronik mühendislerine duyulan gereksinme çok fazladır.

    2010 ÖSYS sistemi umut vaad ediyor

    Eğitimci Cihat Şener, yeni sistemin az hatayla öğrenci seçilmesini sağlayacağını ve bunun da umut verici olduğunu söyledi

    YÖK’ün geçtiğimiz günlerde Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı ile ilgili aldığı önemli kararlar var. Eğitim uzmanı Cihat Şener’in 2010 ve sonrasında sınava girecek gençleri ilgilendiren bu kararlara dair yaklaşımım ise olumlu. Cihat Şener OBP’nin etkisinin azaltılmasından, katsayı düzenlemesine kadar yapılan değişiklerle ilgili yaptığı değerlendirmde ‘ÖSS’nin iki aşamalı olmasının ilk yararı daha çok soru sorularak daha iyi çalışan öğrenciyi en az hata ile seçecek olmasıdır.

    PUANLAMA DOĞRU DEĞİLDİ

    OBP’ye uygulanan katsayıların eşitlenmesini ve azaltılması da yerinde bir karardı. Yıllardır okul puanlarının ÖSS’ye katılmasını doğru bulmadığımı söyledim. ÖSS kendi içine objektif bir sınavdır.

    Çünkü aynı anda herkese uygulanır, aynı sorular sorulur ve değerlendirme el değmeden yapılır. Meslek liselerindeki katsayı düzenlemesini yıllardır bekleyen öğrenciler vardı ve önlerindeki engel yüzünden son yıllarda öğrenciler meslek lisesini de tercih etmemeye başlamışlardı. YÖK’ün yaptığı bu son düzenlemeyi doğru buluyorum’ ifadelerini kullandı.

    Değişim sırası müfredat formunda


    Ancak yapılması gereken çok önemli bir şey daha var. ÖSS’de sorulan soruların kapsadığı dersler meslek liseleri müfredatında ya yok ya da göstermelik olarak var. Genel lise öğrencilerine verildiği gibi matematik, fen, sosyal ve edebiyat dersleri meslek liselerinin müfredatlarında da olmalıdır. Yoksa ‘eşitlik’ göstermelik olur. Yani daha çağdaş bir müfredat düzenlenmesi gerekmektedir.

    10 bin Türk öğrenciye ‘Work and Travel’ vizesi


    ABD’nin Ankara Büyükelçiliği, üniversite öğrencilerine yaz aylarında Amerika’da çalışma ve seyahat imkanı sağlayan ‘Work and Travel’ programının kölelik sistemine benzetildiği haberleri üzerine açıklama yaptı. Büyükelçilik açıklamasında, ‘Basındaki haberler, geçtiğimiz 10 yılda Türkiye’de çok başarılı ve popüler olmuş bu program hakkında yanlış bir resim vermektedir’ denildi.

    OLUMLU GÖRÜŞLER KATILIMI ARTIRIYOR
    ABD Büyükelçiliği’nin bu yıl yaklaşık 10 bin Türk öğrencisine program için vize verdiğinin altı çizilen açıklamada, ‘Çalış ve Gez’ programı, orta öğretim sonrası öğrencilere ABD’de kültürel değişim imkanı vermesinin yan ısıra İngilizce yetenekleri üzerinde çalışırken para kazanma imkanını da sağlıyor. Türkiye, programa katılımda dünya genelinde ikinci sırada yer alıyor’ bilgisi yer aldı. Work and Travel’ı savunan açıklamada, ‘Programa katılan Türk öğrencilerin çoğunluğunun bildirdiği olumlu deneyimler, artarda hemen her yaz giden katılımcı sayısının büyüklüğünden de anlaşılmaktadır’ denildi. CİHAN
  • Hiç yorum yok:

    Popüler Yayınlar

    Blog Widget by LinkWithin

    İslam İlmihali